Lea Nieuwhof

beeldend kunstenaar

'Wie das the nothingness of Menschen so gewaltig sein kann'

In een mengeling van Engels en Duits probeert Oskar Kokoschka (1886 - 1980) zijn reactie te geven, wanneer hij in Londen een schilderij van Rembrandt als oude zieke man ziet. Waterzucht, een ziek lijf, een afgetakelde man, maar zo prachtig geschilderd. Kokoschka, bestempeld als 'entartete kunstenaar', is in 1943 met zijn vrouw naar London gevlucht. In de oorlogstijd vol afbraak en vernietiging geeft het schilderij van Rembrandt hem nieuwe moed.

Op de expositie 'Mensen en Beesten' in Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam zijn een aantal portretten te zien, die Kokoschka in zijn lange loopbaan heeft geschilderd. Afgebeeld zijn mensen en dieren. Beiden bekijkt hij met een gelijke aandacht voor hun eigenheid en karakteristieke eigenschappen.

In een lang interview (gebaseerd op een gesprek voor de Duitse TV daterend uit 1966), spreekt Kokoschka over zijn belangrijkste inspiratiebronnen. Telkens opnieuw noemt hij de weergave van de mens als individu als zijn hoofdthema. Hij werd het meest beïnvloed door een West-Europese traditie die begint met Griekse en Romeinse kunst. De twee wereldoorlogen die hij meemaakte, maakten hem nog meer bewust van het belang van vrijheid en individualiteit. Ook als kunstenaar blijft hij trouw aan zijn eigen visie op schilderen. De visie op schilderkunst verandert sterk in de 20e eeuw. Steeds meer wordt het schilderij als een plat object gezien, waarbij de weergave van ruimte enkel een overbodige kunstgreep is.

meer lezen, ga naar http://www.LeaNieuwhof.info/weblog/84/Wie-das-the-nothingness-of-Menschen-so-gewaltig-sein-kann

 

De Onderzeebootloods. Talking about painting

Voor de vierde keer dagen museum Boijmans van Beuningen en het Havenbedrijf Rotterdam kunstenaars uit om de confrontatie aan te gaan met de Onderzeebootloods. In voorgaande jaren exposeerden Atelier van Lieshout, Elmgreen en Dragset en Sarkis er, met installaties en groot ruimtelijk werk. Het karakter van de ruimte als werkruimte, atelier wordt benadrukt door de keuze om drie schilders uit te nodigen een bepaalde periode in de ruimte te werken en vervolgens een expositie op te bouwen.

De twee grote hallen, waar tot de jaren vijftig onderzeeërs gebouwd werden, stralen met hun verweerde grijsgroene muren en hun metalen constructies een industriële sfeer uit. Geen serene witte muren, uitgebalanceerd klimaat, aangepaste verlichting, maar stof, roest en een wisselende lichtinval vormen de omlijsting van de schilderijen.

Welke eigenschappen moeten werken hebben om in een dergelijke sfeer gezien en ervaren te kunnen worden?

De drie kunstenaars, Klaas Kloosterboer (Neder-land), Jim Shaw (Los Angeles, VS) en Chris Martin (New York, VS) hebben ieder hun eigen strategie om ruimte op te eisen voor hun werk.


meer lezen, ga dan naar http://www.LeaNieuwhof.info/weblog/78/de-onderzeebootloods-talking-about-painting

 

Hand Made


Met meer dan 500 objecten, die voor een groot deel afkomstig zijn uit de eigen collectie van Boijmans van Beuningen, wordt in de tentoonstelling 'Hand Made' aandacht besteed aan de discussie over het ambacht.
Hoe definiëren wij het ambacht? Wat betekenen de begrippen die we met ambacht associëren als kunst, huisvlijt, virtuositeit, eerlijkheid, uniciteit en traditie? Waarom werd er lange tijd op ambacht neergekeken en waarom vinden we het nu weer uniek en bijzonder? Verschillende visies op heersende opvattingen en meningen worden aan de hand van de voorwerpen belicht. Daarnaast kan men ook ervaren wat ambacht is. In telkens wisselende workshops kun je kennismaken met bepaalde technieken.

De expositie begint met een eerbetoon aan de anonieme ambachtsman, in de vorm van het gietijzeren schip van Grayson Perry met de titel 'The tomb of the unknown craftsman':

meer lezen, ga naar http://www.LeaNieuwhof.info/weblog/79/handmade