Lea Nieuwhof

beeldend kunstenaar

Kijken naar tijd

Overzicht van het werk van Marijke van Warmerdam in Boijmans van Beuningen . Video’s, foto’s, ruimtelijk werk, taal en tekst.

 

Verdeeld over de grote zaal en 5 kleinere ruimtes wordt in Boijmans van Beuningen een overzicht getoond van werk van Marijke van Warmerdam. Zij gebruikt als kunstenaar diverse media waaronder fotowerken, video’s, ruimtelijke objecten/installaties, taal en tekst. Er is geen strenge scheiding tussen de disciplines, maar alles wordt onderdeel van een creatieve blik op de wereld. In de catalogus wordt haar hele oeuvre afgebeeld. Bij diverse werken wordt door middel van een korte opmerking van de kunstenaar een beeld gegeven van haar leef- en denkwereld. Doordat per werk alle medewerkers vermeld worden, krijg je een idee van het complexe productieproces.
Bij binnenkomst van de grote zaal wordt de aandacht getrokken door de zon die schijnt op een projectie scherm. De felle licht donker contrasten verdringen het videobeeld. Aan het ene uiteinde van de zaal staat op 2 grote schermen een bruine beer onderzoekend rechtop in een volledig witte deurpost, aan de andere kant glijdt een vrouwelijke vorm, gekleed in het licht en de schaduw van takken en gebladerte als een danser tussen een op de grond liggend raamwerk van houten balken.

meer lezen, ga naar http://www.leanieuwhof.info/weblog/71/kijken-naar-tijd

 

 

Het kapitaal van ideeën

 

Het kan moeilijk kiezen zijn tussen alle activiteiten waarmee de creatieve sector het begin van het nieuwe seizoen opent en het publiek verleidt. In Rotterdam werd een kleine manifestatie Manifeessie, georganiseerd in de Witte Slagerij door Janna Kool, grafisch vormgever, Vera Harmsen, beeldend kunstenaar en Theo Huijgens een succes. Waarom?

Circa 50 kunstenaars waren uitgenodigd om speciaal voor de feestelijke manifestatie op 11 september op A4 formaat werk te maken en dat te complementeren met een manifest waarin ze hun visie op het belang van kunst gaven. De organisatoren wilden hiermee reageren op de recente bezuinigingen in de kunstsector en op veranderingen, die door ingrijpende gebeurtenissen veroorzaakt kunnen worden. In plaats van herdenken, evalueren en analyseren van de gebeurtenissen van 11 september 2001, kozen zij voor opbouwen en inspireren. Beeldend werk en manifest werden naast elkaar tentoongesteld in de Witte slagerij.

meer lezen, ga naar http://www.leanieuwhof.info/weblog/70/het-kapitaal-van-ideeën

 

Het intrigerende werk van Helly Oestreicher in Boijmans van Beuningen.

Het intrigerende werk van Helly Oestreicher in Boijmans van Beuningen.
Met een kleine expositie in een vitrine geeft museum Boijmans van Beuningen aandacht aan het bijzondere en eigenzinnige werk van Helly Oestreicher. Verstopt in een smalle gang achter zaal F wordt een selectie uit 50 jaar werk getoond.
Helly Oestreicher werd in 1936 geboren in Karlovy Vary in de Republiek Tsjechië. Ze werd opgeleid als keramisch, industrieel ontwerper aan de huidige Rietveld Academie. Haar objecten hebben in tegenstelling tot wat men verwacht van keramiek geen enkele gebruiksfunctie. Het zijn ruimtelijke objecten, bedoeld om de verbeelding te prikkelen. Er kan niets in, maar ze “om”vatten ruimte. Een vroeg voorbeeld is Vogelhuis, dat is aangekocht door Boijmans. De vorm is samengesteld uit 3 op elkaar gestapelde cilindervormige elementen. Elk element bestaat uit een smallere en een bredere holle cilinder. Je kunt naar binnen kijken en ziet een glanzende warm okerkleurige glazuur. Je krijgt het gevoel dat je even een tikje moet geven om de stapel recht op elkaar te zetten, maar de afwijkingen zijn erin gebakken. De strakke vormen zijn op de draaischijf gemaakt. Ook in de afwerking met het matte grijsblauwe glazuur zijn geen zichtbare onregelmatigheden. Zelf spreekt zij van antipotten.

meer lezen, ga naar  http://www.artizontaal.nl/BKJ2011.4/actueel.2011.4.htm#blik